ضربات اصلی در تنیس روی میز

167

برای همه ضربات شرح داده شده در این مقاله، بازو باید در وضعیت آزاد و ریلکس باشد. بهتر است مثل یک شلاق، نیرو در مچ، ساق دست و کمر (با همکاری هم) متمرکز شود و بازو حرکت بسیارکمی داشته باشد. تقریبا هر ضربه نیاز به حرکت کمی دارد تا در موقعیت صحیح قرار گیرد. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید بی‌حرکت بایستید و تنیس بازی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که پس از هر ضربه به موقعیت آماده ‌باش برگردید.

ضربه درایو (The Drive)

ضربات درایو، یک ضربه تاپ اسپین (topspin) سَبُک است که یک مسیر پایین برای توپ ایجاد می‌کند و جزء ضربات اولیه تهاجمی در تنیس روی میز هستند. فرد از ضربات درایو برای خطا گرفتن از حریف و زدن ضربه بدون بازگشت (winner) استفاده می‌کند.

 مهارت پیدا کردن در ضربات فورهند و بک‌هند اهمیت دارد، چرا که زمانی که حریف از ضربات تهاجمی خود استفاده می‌کند گزینه‌های کمتری در اختیار وی قرار می‌دهد. در استفاده از این ضربه و سایر ضربات تهاجمی، استفاده از همه بدن به صورت هماهنگ از لحاظ ثبات و نیرو اهمیت دارد. در موقعیت آماده‌باش بمانید تا زمانی که برای زدن ضربه آماده باشید و در عین حفظ آرامش، آماده نشان دادن واکنش باشید. (این بسیار مهم است.)

ضربه فورهند (FOREHAND DRIVE)

  • بازو را نزدیک بالاتنه ولی نه به صورت تراز نگه دارید.
  • ساعد باید به موقعیت ساعت ۳ برده شود (به طوری که یک خمیدگی تقریبا ۹۰ درجه با بازو ایجاد شود.) و به مچ اجازه داده شود تا به صورت طبیعی در امتداد بازو بچرخد.(در این جا ریلکس بودن اهمیت دارد.)
  • هم‌زمان وزن خود را روی پای راست بیاندازید.
  • در حالیکه وزن خود را روی پای چپ خود برمی‌گردانید با یک حرکت خفیف به سمت بالا، به سمت جلو بچرخید به طوری که مچ نیروی اضافی در چرخش را فراهم کند.
  • از آرنج به عنوان یک نقطه محوری استفاده کنید. آرنج نباید خیلی به سمت بالا و پایین حرکت کند، همچنین باید به آن اجازه داده شود در ادامه‌ی حرکت قوسی کمی رو به جلو حرکت کند.
  • اطمینان حاصل کنید که راکت تا حدی بسته است (یا در یک زاویه رو به پایین است) و در سراسر ضربه به همین شکل باقی می‌ماند.
  • ادامه حرکت قوسی باید زمانی که راکت به موازات شانه چپ است به اتمام برسد.
  • فوراً به وضعیت آماده‌باش برگردید. برای پشتیبانی، پای چپ باید کمی جلوتر از پای راست قرار گیرد.

ضربه بک‌هند (BACKHAND DRIVE)

  • از موقعیت آماده‌باش، مچ به چپ چرخیده در حالیکه راکت به موقعیت ساعت ۹ اشاره دارد.
  • در ادامه حرکت قوسی، تماس با توپ در جلوی بدن و کمی پس از بالا پریدن انجام می‌شود.
  • مجدداً اجازه دهید آرنج به عنوان نقطه محوری عمل کند و ساق دست را به سمت جلو در جهت کمی بشکنید.
  • مطمئن شوید که راکت بسته است. ادامه حرکت قوسی باید به صورت طبیعی (حدود ساعت ۱۲ تا ۱) پس از تماس با توپ باشد.
  • پای چپ بهتر است کمی جلوتر از پای راست قرار گیرد.

توجه: در زمان زدن ضربات تاپ‌ اسپین، از تماس راکت با نیمه بالایی توپ اطمینان حاصل کنید.

ضربه فشاری (The Push)

ضربات فشاری، ضربات پایه بک‌اسپین (چرخش توپ به عقب) هستند که برای تغییر سرعت یک تعویض یا برگرداندن ضربات نزدیک و بسیار پایین خاص مانند سرویس بک‌ اسپین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک ضربه دفاعی، اگر به درستی زده شود امکان قرارگیری در هر جایی روی میز که برای حمله دشوار باشد را فراهم می‌کند. همه ضربات فشاری باید با گذاشتن پای راست به جلو انجام شوند. توپ درست پس ازپریدن (bounce) در تماس با یک راکت باز قرار می‌گیرد. اینکه چقدر راکت باز باشد به شدت بک‌ اسپین روی توپ بستگی دارد. در بک‌اسپین‌های محکم‌تر برای برگشت از روی تور نیاز است، راکت بیشتر باز باشد. سعی کنید توپ را پایین نگاه دارید و مقدار زاویه راکت و بک‌ اسپین تغییر کند.

ضربه فشاری با روی راکت :

  • کمی راکت را به سمت بالا و عقب ببرید در حالیکه آرنج در قسمت کمر نگه داشته شده است.
  • مچ را به عقب خم کنید.
  • به جلو با یک حرکت به سمت پایین بچرخید و زمانی که راکت به توپ رسید برای حرکت اضافی راکت، مچ را به سمت جلو بشکنید.
  • با یک راکت باز، به نیمه پایینی توپ آهسته ضربه بزنید.
  • نقطه تماس ایده‌آل درست پس از بالا پریدن توپ است.
  • هیچگاه یک توپ را در زمان بالا پریدن (bounce) ضربه نزنید زیرا برگشت حاصل از آن توپ را به اندازه کافی بالا می‌فرستد تا حریف بتواند با استفاده از آن یک آبشار بزند.
  • سعی کنید توپ را در جلو و کمی به سمت راست بدن ضربه بزنید.
  • حرکت قوسی به سمت جلو و کمی پایین و سپس به موقعیت آماده‌باش برگردید.

ضربه ‌فشاری بک‌هند :

  • راکت را کمی بالا و عقب بیاورید، نزدیک به شکم در حالی که مچ به طرف عقب خم می‌شود.
  • این بار سعی کنید تا توپ مستقیماً در جلوی بدن به راکت برخورد کند و به یاد داشته باشید که در حالی که ساق دست و مچ به سمت جلو و پایین حرکت می‌کنند، آرنج را بی‌حرکت نگه دارید.
  • با ضربه به پایین توپ حرکت قوسی انجام دهید.

توجه: ضربه فشاری را آرام بزنید چرا که سرعت زیاد باعث می‌شود توپ خیلی دور پرت شود. توجه داشته باشید که برخلاف ضربه درایو، این ضربه بیشتر یک ضربه تماسی و ظریف است. با پیشرفت شما در بازی، ضربات با انواعی از چرخش‌ها تهاجمی‌تر می‌شوند.

 بلوک (The Block)

بلوک کردن اجازه می‌دهد بازیکن از نیروی حریف علیه خود او استفاده کند و بلافاصله پس از جهش انجام می‌شود، به طوری‌ که حداکثر کنترل و سرعت حفظ شود. تنظیم زاویه راکت به شدت تاپ‌اسپین روی توپ بستگی دارد. هر چه تاپ‌ اسپین بیشتر باشد باید به راکت نزدیک‌تر شوید. اساسا یک ضربه cut-down است و در آن تاب اولیه راکت (به سمت عقب ) و ادامه‌ی حرکت قوسی اندکی وجود دارد.

ضربه بلوک را به عنوان یک ضربه پشتیبان در نظر بگیرید که می‌توان هرگاه زمان کافی برای یک حرکت یا لوپ کامل وجود ندارد مورد استفاده قرار بگیرد. بسته به اینکه چقدر کنترل روی بلوک دارید می‌تواند به صورت تهاجمی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از مچ خود برای تغییر جهت این بلوک، برگشت‌ها استفاده کنید و مطمئن شوید که پاها شما را به مناطقی با بیشترین حق انتخاب برای ضربه هدایت می‌کنند.

آبشار (The Smash)

آبشار نوعی ضربه در تنیس روی میز است. هر توپی که به اندازه کافی بالا و نزدیک به سمت حریف باشد را می‌توان با ضربه آبشار زد. در زدن ضربه آبشار حرکت مچ، ساق و کمر تا بیشترین حد ممکن ترکیب می‌شود. برگشت دادن یک آبشار خوب، بسیار دشوار ولی در عین حال قابل انجام است. پس از زدن آبشار تعلل نکنید. توپ در بالاترین نقطه‌اش به راکت برخورد می‌کند.

آبشار فورهند: مانند ضربه درایو است ولی با تفاوت‌های اصلی زیر:

  • تاب اولیه راکت (به سمت عقب) طولانی‌تر
  • انتقال بیشتر وزن در طی چرخش
  • شکستن شدیدتر و سریع‌تر ساق دست موقع تماس توپ
  • با توجه به ارتفاع و موقعیت توپ، راکت بیش از معمول نزدیک می‌شود تا توپ را در زمین نگه دارد.
  • ادامه‌ی حرکت قوسی طولانی‌تراست، باید برای برگشت احتمالی توپ آمادگی داشته باشید.

آبشار بکهند:

مجدداً از دستورالعمل‌های بالا استفاده کرده و از آن‌ها برای ضربه بک‌هند استفاده کنید. مطمئن شوید که در تماس توپ مچ دست را بیشتر بشکنید، چرا که با توپ تماس برقرار کرده و با ادامه طولانی‌تر حرکت قوسی کار را به اتمام خواهید رساند.

توجه: به محض اینکه فرصت پیدا کردید بی‌مهابا آبشار نزنید. در عوض سعی کنید توپ را به موقعیتی که احتمال برگشت آن چه به صورت تصادفی و چه آگاهانه حداقل است هدایت کنید.

تکنیک‌های پایه سرویس

موارد زیر قوانین پایه سرویس هستند.

  • توپ باید بالای سطح میز نگه داشته شود به طوری که حریف و داور آن را ببینند.
  • توپ باید حتماً کف دست و با انگشتان باز نگه داشته باشد و به صورت عمودی حداقل ۶ اینچ پرت شود.
  • توپ باید حتماً رو به پایین ضربه زده شود.
  • توپ باید حتماً پشت خط پایان ضربه زده شود.

نوع سرویس‌ها کاملا به بازیکن بستگی دارند. هیچ سرویس خاصی که حتما باید مورد استفاده همه قرار گیرد وجود ندارد. اما برای شروع چند سرویس پایه وجود دارد که بهتر است امتحان شوند. در انتقال چرخش روی سرویس‌ها باید غالبا روی مچ دست متمرکز شد.

سرویس بک‌ اسپین:

درست مثل ضربه فشاری، یک بک‌اسپین با یک راکت باز است که باعث چرخش پایین توپ می‌شود.

سرویس تاپ‌ اسپین:

مانند ضربه درایو، سرویس‌های تاپ‌ اسپین بوسیله یک راکت صاف یا مانند لوپینگ زمانی که بازیکن با یک راکت بسته برای اسپین بیشتر به بالای توپ ضربه می‌زند، انجام می‌شود.

سرویس ساید اسپین:

خیلی ساده به پشت توپ به صورت حرکت راست به چپ یا چپ به راست (دلخواه) ضربه زده می‌شود. برای آسان‌تر کردن ضربات، راکت را در جلوی خود نگه داشته و به پایین توپ با حرکت پاندولی ضربه بزنید.

نکات سرویس‌ها:

 حتماً به محض سرویس زدن حالت آماده‌باش بگیرید. برای جلوگیری از حمله زودهنگام حریف توپ را تا حد امکان پایین نگه دارید. همه اسپین‌ها (چرخش‌ها) را امتحان کنید. در مسابقات از ترکیبی از سرویس‌ها استفاده کنید.با قرار دادن توپ در ارتفاع و جهات مختلف تمرین کنید. بر خلاف، بازی دوبل، سرویس‌ها در مسابقات انفرادی می‌توانند هر جایی در زمین حریف فرود بیایند. مزیت سرویس عدم اطمینانی است که برگردان با آن روبرو می‌شود. تا حد امکان غیر قابل‌ پیش‌بینی عمل کنید.

منبع megaspin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.