۱۱ فایده شگفت انگیز عرق کردن برای سلامتی

74

عرق‌کردن به طورکلی به جز بوی نامطبوع، فواید فراوانی برای حفظ سلامتی دارد. تنظیم درجه حرارت بدن،کاهش خطر حمله قلبی، و بهتر شدن زمان بهبودی، تنها چند مزیت عرق کردن است. در این نوشتار قصد داریم با فرآیند عرق کردن و برخی از فواید سلامتی آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تعریق (عرق کردن) چیست؟

 فرآیند عرق کردن پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. هر یک از ما حدود ۴ میلیون غدد عرق در بدن داریم که ترکیبی از آب، نمک، آمینو اسیدها، پروتئین‌ها و دیگر مواد را دفع می‌کنند. ترکیب دقیق عرق، براساس تعادل هورمونی، تغییرات فیزیولوژیکی، باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هر بدن متفاوت است.

جالب توجه است که ترکیب عرق و نحوه عملکرد غدد بدن، بخش زیادی از سطح سلامت بدن را تعریف می‌کنند و حتی برای تشخیص شرایط خاص مانند فیبروز کیستی نیز استفاده می شوند.

چرا ما عرق می‌کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا عرق می‌کنیم. بدن از عرق برای تنظیم دما و خنک کردن بدن در طول زمان استرس استفاده می‌کند. این می‌تواند ناشی از اضطراب، افزایش دمای بدن (مانند تب یا سونا) یا فقط استرس مثبت در  هنگام ورزش کردن باشد. عرق همچنین یک مسیر دفع مسمومیت (سم زدایی) موثر برای فلزات سنگین و سموم است.

مزایای سلامتی عرق کردن

در اینجا ۱۱ دلیل بسیار شگفت انگیز وجود دارد که چرا عرق کردن برای بدن مفید است:

۱- سم زدایی فلزات سنگین

یکی از وظایف اولیه عرق کردن، خنک کردن بدن است، اما کار مهم دیگرش سم زدایی است. با وجود اینکه برخی ادعا می‌کنند که سم‌زدایی از طریق عرق بیهوده است، اما شواهد بسیاری برای تأیید عملکرد عرق وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که مسمومیت جیوه دارند، پس از جلسات تعریق، سطح جیوه‌ را به مقدار ایمن بازگردانده‌اند چون آرسنیک، کادمیوم و سربنیز نیز با تعریق دفع می‌شود.

با افزایش میزان آلودگی صنعتی، نگرانی عمده در زمینه تولید سنگین فلزات سنگین وجود دارد. مطالعه‌ای از مردم چین نشان می‌دهد افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند، سموم کمتری در بدن دارند و حذف فلزات سنگین بیشتر در عرق ناشی از ادرارشان متمرکز است.

۲- کمک به بدن برای حذف BPA ،PCBها و دیگر غدد درون‌ریز

غدد درون‌ریز BPA معمولاً در پلاستیک یافت می‌شود و این یکی از دلایل اصلی برای جلوگیری از مصرف پلاستیک است. تحقیقات نشان می‌دهد که BPA و اثرات مضر آن به طور موثرتری از طریق عرق نسبت به دیگر روش‌های سم زدایی حل می‌شوند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد PCBs (Polychlorinated Bifenyls) و PBDES (یک ماده شیمیایی مقاوم در برابر شعله) از طریق عرق، نه ادرار دفع می‌شود. (همچنین مصرف نایسین همراه با عرق کردن می‌تواند باعث بسیج سموم ذخیره شده شود.)

۳- داشتن پوست سالم‌تر

پوست بدن مثل دل و روده، تعادل خود را دارد. تعریق ممکن است به عنوان یک پرایبیوتیک عمل کند که به باکتری‌های سالم پوست کمک می‌کند. عرق کردن عمیق همچنین می‌تواند تغییرات سلولی پوست را بهبود بخشد و باکتری‌های بیماری‌زا را از پوست برای کمک به آکنه‌ها حذف کند.

۴- حذف میکروب‌های مضر

مطالعات بین المللی نشان داده اند که عرق کردن می‌تواند شانس ما برای ابتلا به آنفولانزا را تا یک سوم کاهش دهد. عرق کردن با پروتئین‌های ضد میکروبی شامل باکتری ها و ویروس‌های خاصی از بدن، از جمله H. pylori، E. coli و HIV شناخته شده است. این مواد ضد میکروبی، به بیرون راندن سموم و حمله به میکروب‌ها کمک می‌کنند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که گرمای ناشی از سونا کمک می‌کند تا عفونت و ویروس های بیماری زا را از بین ببرد و زمان‌های بهبودی را تسریع کند.

 علاوه بر این، ترکیب عرق حتی با توجه به نوع سمومی که در بدن ما وجود دارد و چه شرایطی یا بیماری خاصی دارد، تغییر می‌کند. در یک مطالعه از افراد مبتلا به سل نشان داد، عرق آن‌ها حاوی ۲۶ پروتئین منحصر به فرد مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی و حمل پروتئین در سرتاسر غشا بود. این نشان می‌دهد که بدن به طور غریزی می‌داند که چه پروتئین‌هایی را افزایش دهد تا از شر مواد مضر خلاص شود.

۵- از قلب محافظت می‌کند.

عرق کردن از طریق ورزش یا در سونا موجب افزایش گردش خون می‌شود و سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند. محققان در یک مطالعه از کسانی که از سونا استفاده می‌کنند، متوجه شدند که آن‌هایی که بیش‌ترین جلسات سونا را داشتند،کمترین احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را دارند. سونا علاوه بر مفید بودن برای قلب، برای تسکین آرامش و تسکین استرس شناخته شده است.

۶- بازیابی سرعت پس از ورزش

عرق کردن موجب افزایش جریان خون به عضلات اسکلتی می‌شود. این کمک می‌کند تا زمان بهبودی بیماری، آسیب و فشار عضلانی افزایش یابد. مطالعات نشان می‌دهد که عرق کردن حتی باعث تولید هورمون رشد می‌شود، که راه تعمیر و بازسازی بدن است.

۷-میزان پایین‌تر هورمون‌های استرس

عرق کردن واکنش پاراسمپاتیک در بدن را فعال می‌کند که به ما اجازه می‌دهد تا به آرامش، هضم و بهبودی دست یابیم. عرق کردن در سونا یا ورزش به افزایش هورمون شادی کمک می‌کند و اضطراب و افسردگی را تسکین می‌دهد. هورمون‌های کورتیزول و استرس بعد از عرق کردن کاهش می‌یابند، درحالی که دیگر هورمون‌های آدرنالی دیگر به افزایش الکترولیت مناسب کمک می‌کنند.

۸- کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

عرق کردن به معنی حذف فلزات سنگین از بدن است. عرق کردن باعث آرامش، بهبود تمرکز و تقویت جریان خون به مغز می‌شود که هر کدام برای پیشگیری از آلزایمر مفید است. یک مطالعه بر روی گروهی از مردان در فنلاند نشان داد که استفاده مکرر (زود به زود) از سونا باعث کاهش ۶۵ درصدی خطر  ابتلا به آلزایمر در مقایسه با گروهی شد که تنها یک بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند.

۹- از عرق می‌توان آنتی بیوتیک قوی تولید کرد.

عرق کردن، آنتی‌بیوتیک‌های زیادی را به میزان زیاد روی سطح پوست پخش می‌کند. با این اوصاف کسی به پمادهای آنتی بیوتیکی نیاز نخواهد داشت. اگر پوست در اثر یک بریدگی یا خراش کوچک و یا نیش پشه زخمی شود، مواد آنتی بیوتیکی که توسط غدد عرق روی پوست ترشح می‌شوند، مثل dercidinn، به سرعت و به طور موثری میکروب‌ها وعوامل مهاجم را از بین می‌برند.

۱۰- کاهش علائم یائسگی

تصور می‌شود غالب شدن استروژن دلیل اصلی گر گرفتگی در زنان یائسه است، اما تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که ضربان قلب خود را بالا بردند و در طول یائسگی عرق می‌ریختند، گر گرفتگی کمتری داشتند.

۱۱- دشمن سنگ کلیه

اگر چه میزان بروز سنگ‌های کلیه در زنان بالای ۵۰ سال در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است، محققان دانشگاه واشنگتن متوجه شدند که مزایای عرق کردن از طریق ورزش، این خطر را کاهش می‌دهد. نمک بیش از حد و کلسیم می‌تواند در طول زمان سنگ کلیه ایجاد کند، اما عرق کردن باعث افزایش تعادل طبیعی بدن و هدایت کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

چرا بعضی از مردم بیشتر (یا کمتر) عرق می کنند؟

با اینکه عرق ریختن روشی رایگان و ساده برای افزایش سلامت است. اما همه‌ی ما عرق نمی‌کنیم. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا مقدار تعریق بدن ممکن است متفاوت باشد:

مردان در مقابل زنان: مطالعه‌ای در میان ورزشکاران زن و مرد نشان داد که مردان بیشتر از زنان عرق می‌کنند. این مطالعه نشان داد که این امر به این دلیل است که مردان به طور قابل توجهی حجم عضلات بیشتری دارند، بنابراین بدن آن‌ها باید سخت‌تر کار کند.

وزن : به طور مشابه، افرادی که وزن اضافی دارند، بیشتر عرق می‌کنند.

سم‌زدایی : افرادی که سم‌زدایی بیشتری دارند، بیشتر عرق می‌کنند، چون بدن آن‌ها برای از بین بردن سموم، اضافه کاری می‌کند.

هیپر هیدروزی: بعضی از مردم ‌۴ الی ۵ برابر افراد عادی عرق می‌کنند.این حالت hyperhidrosis نامیده می‌شود و به نظر می‌رسد که عمدتا توسط عفونت، داروها، اعصاب فوق‌العاده فعال به علت ژنتیک ایجاد می‌شود.

تاتو: از دست دادن سدیم و الکترولیت های بیشتر در مناطق خال‌کوبی یکی از آسیب‌های تاتو است. البته کسی با یک خال‌کوبی کوچک را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، اما  تحقیقات نشان می‌دهد انجام تاتو در قسمت های وسیعی از بدن، مانع از تاثیر‌گذاری  فواید عرق کردن در سلامتی می‌شود.

چگونگی به دست آوردن مزایای عرق کردن

 عرق کردن  برای بدن بسیارخوب است، اما بسیاری از ما این کار را به اندازه کافی انجام نمی‌دهیم. در زیر چند روش ساده برای اطمینان از اینکه ما به اندازه کافی عرق می‌کنیم آورده شده است:

متوقف کردن استفاده از ضد عرق

اولین راه برای رسیدن به این مزایا، جلوگیری از مسدود کردن توانایی بدن برای عرق ‌کردن است. ضد عرق می‌تواند حاوی فلزات سنگین باشد و همچنین منافذ را مسدود کرده و توانایی بدن برای عرق را کاهش دهد. در عوض می‌توانید از یک دئودورانت خانگی طبیعی یا یک کرم ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید.

بیشتر ورزش کنید.

همه ما می‌دانیم که ورزش موجب عرق کردن می‌شود. اما اکثر ما تقریبا به اندازه کافی این کار را انجام نمی‌دهیم. راهی پیدا کنید که روزانه چند دقیقه برای به دست آوردن سود بیشتر و سلامتی ورزش کنید.

نکته:

با توجه به توضیحات بالا نتیجه می‌گیریم عرق کردن نه تنها ناخوشایند نیست، بلکه برای بدن بسیار مفید هم می‌باشد. تنها بوی نامطبوع آن است که آن هم راه چاره دارد. عرق به خودی خود بوی بدی ندارد، بلکه رعایت نکردن بهداشت شخصی باعث بد بویی آن می‌شود. برای اینکه بوی عرق نگیرید، باید به طور منظم استحمام کنید و بدن خود را تمیز نگه دارید. همچنین لباس های کثیف و بودار خود را مرتب و با آب و مواد شوینده بشویید و از پوشیدن لباس بودار خودداری کنید.

منبع wellnessmama

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.