حالت آماده (Ready position)

96

در ورزش تنیس روی میز، قبل از اینکه زدن هر نوع ضربه‌ای را بیاموزید، باید حالت آماده یا وضعیت درست ایستادن پشت میز را یاد بگیرید. بدین صورت که علاوه بر حفظ تعادل بدن، از کلیه نیروهای ممکن (نیروی کمر،پا و دست) برای بهتر ضربه زدن استفاده نمایید. هنگامی که می‌خواهیم توپ دریافت کنیم (سرویس) و یا بعد از اجرای هر ضربه باید وضعیت آماده را حفظ کنیم. در این نوشته نکاتی برای صحیح ایستادن در پشت میز تنیس روی میز را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • درفاصله ای از میز بایستید که نوک راکت به سختی لبه میز را لمس کند. به این معنی که در فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتری (یک دست) از میز بایستید.
  • پاها را به عرض شانه یا کمی بیشتر باز نموده و بدن را از دو قسمت زانو و کمر خم کنید.
  • مطمئن شوید که زانوها و قوزک پاها خم شده باشند.
  • شانه ها باید به سمت جلو قرار گیرند.
  • ساعدها را به موازات یکدیگر و بصورت افقی جلوی بدن قرار دهید.
  • بیشتر وزن باید بر روی پاها باشد، زیرا این باعث می‌شود که امکان چرخش، انجام عکس‌العمل‌های خوب برای حرکت‌های ناگهانی، سریع و بسیارآسان‌تر باشد.
  • بازوها باید بسته و نزدیک بدن باشد، اما نباید به بدن فشرده شوند.
  • ساعد و راکت باید به جلو اشاره کند و این امر مستلزم این است که آرنج خم شود.
  • در تمام مدت، باید با چشم‌هایتان به حرکات و دستان حریف توجه نمایید.
  • برای بازیکنان راست دست، جایگاه ایستادن در نیمه پایین میز است.
  • پای راست باید کمی به سمت چپ خط مرکزی باشد.
  • سعی کنید پای چپ را کمی به جلو بکشید.
  • همچنین بدن باید با کمی زاویه، با پای راست و شانه کمی دورتر (عقب‌تر) نسبت به سمت چپ قرار گیرد.

رعایت نکات بالا اجازه می‌دهد موقعیت خوب برای زدن ضربه فورهند و بک هند ایجاد شود.

محل مناسب قرارگرفتن پشت میز، برای دریافت توپ در بازیکنان مختلف متفاوت است. این امر در خصوص بازیکنانی که راکت‌گیری قلمی دارند و بازیکنانی که نحوه راکت‌گیری آن‌ها به روش دست دادن است و همچنین دربازیکنان تهاجمی یا دفاعی فرق می کند.

بازیکنان دفاعی درقسمت وسط میز می‌ایستند. درحالی که بازیکنان مهاجم راست دست، در قسمت کنارچپ میز قرار می‌گیرند و بازیکنان مهاجم چپ دست در قسمت کناری راست میز می‌ایستند.

هنگامی که به حفظ وضعیت آماده‌سازی تسلط پیدا کردید، می‌توانید رفت وآمد و جابه‌جایی (استفاده از پا) لازم را انجام دهید. به یاد داشته باشید در ابتدا، کار اصلی قرار دادن بازیکن در موقعیت مناسب برای زدن یک ضربه بهینه می‌باشد. بنابراین هر حرکت غیر ضروری، اتلاف وقت و انرژی است، علاوه بر این به رقیب اجازه می‌دهید که غافلگیرتان کند و در مقابل حرکت شما با تشخیص جهت، ضربه را بگیرد.

 اغلب بازیکنان در طول میزبازی، با رفتن از یک سو به سوی دیگر میز برای حرکت کردن استفاده می‌کنند. انجام این کار به فرد اجازه می‌دهد تا در هر زمانی که توپ وارد می‌شود،(بخصوص وقتی توپ سرعت بالایی دارد) در همه نقاط میز حضور داشته باشد. از این اصول برای سمت چپ یا راست استفاده می‌شود. آن پایی که در جهت حرکت  است یک قدم کوتاه برمی‌دارد و همزمان وزن بدن به پای دیگر منتقل می‌شود. در پایان جابه‌جایی، پای دیگر درکنار پایی که برای اولین بار حرکت می‌کند، قرار می‌گیرد.

زمانبندی رفت و آمد (استفاده از پا) به اندازه حرکت واقعی مهم است. اگر خیلی زود انجام شود، حریف متوجه می‌شود و احتمالا یک ضربه به سمتی که برای آن برنامه‌ریزی نکرده اید، می‌زند. اگر این کار را خیلی دیر انجام دهید، به توپ نحواهید رسید و خود را در حال رسیدن به توپ و یا بدتر از آن خواهید یافت. وقتی که او آماده است تا ضربه بزند به حریف توجه کنید؛ خودتان را آماده کنید و شروع به حرکت نکنید تا زمانی که او ضربه خود را شروع کند. با چشمانتان توپ را دنبال کنید و از پاهای خود برای حرکت به سمت بهترین منطقه برای ضربه زدن نسبت به جایی که توپ فرود می آید استفاده کنید. ضربه را شروع نکنید تا حرکت پا را تمام کنید.

پس از ضربه زدن به توپ، سریعا به حالت آماده باش برگردید و منتظر ضربه برگشتی باشید که می‌تواند به هر نقطه‌ای از میز برسد. وقتی که ضربات به سرعت پیش می‌رود،  همه تصمیم‌گیری‌ها و جنبش‌ها باید در عرض چند ثانیه ساخته شوند. تمرین کردن به شما در رسیدن به  مهارت ایستادن در موقعیت آماده بسیار کمک خواهد کرد. در پایان توصیه می‌کنیم با تمرین مستمر کسب هر مهارتی ممکن می‌شود.

منبع megaspin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.