آیا ورزش پیلاتس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

161

پیلاتس یک ورزش ملایم و کم اثر است، از ویژگی‌های این ورزش انعطاف پذیری، حجم دهی، ساخت عضله و بهبود وضعیت بدنی می‌باشد. ورزش پیلاتس برای سلامتی مفید است و به حفظ وزن ایده‌ال و سالم کمک می‌کند.

 شاید این ورزش مانند ورزش‌های هوازیی مانند دو و شنا در کاهش وزن موثر نباشد، زیرا میزان کالری کمتری درکلاس‌های پیلاتس نسبت به ورزش هوازی می‌سوزانید. اما اگر از کلاس و تمرین پیلاتس لذت می‌برید، به طور منظم به تمرینات خود ادامه دهید تا به روال تناسب اندامتان بیشتر نزدیک شوید. همچنین احتمال حفظ یک شیوه زندگی سالم با داشتن برنامه ورزشی منظم بیشتر خواهد بود.

اگر هدف کاهش وزن است، سعی کنید پیلاتس را با یک رژیم غذایی سالم دارای پروتئین کم چرب، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و انواع دیگری از ورزش‌های قدرتی مانند پیاده روی، شنا، دویدن یا دوچرخه سواری ترکیب کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای پیلاتس و نقش آن در کمک به بدن برای از دست دادن وزن، مطالعه کنید.

دراین نوشته خلاصه‌ای از مزایای ورزش پیلاتس و نقش آن درکاهش وزن را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تحقیقات در مورد پیلاتس چه می‌گویند؟

تحقیقات در مورد پیلاتس برای کاهش وزن متفاوت است. یک مطالعه‌ی کوچک در سال ۲۰۱۷ بر روی ۳۷ زن چاق در محدوده سنی ۳۰ تا ۵۰ سالگی نشان داد که تمرین پیلاتس برای ۸هفته، تاثیرات زیر را به همراه داشته است:

  • کاهش وزن؛
  • کاهش BMI(شاخص توده بدنی)؛
  • فرم‌دهی قسمت میانی بدن؛
  • کاهش اندازه دور شکم وکمر؛

هرچند در وزن عضلانی بدن (وزن چربی بدن از وزن کل بدن کاهش یافته) تفاوت محسوسی ایجاد نشده است.

 این تغییرات در مقایسه با افرادی است که در طول این مدت هیچ ورزشی انجام ندادند.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۵، زنان یائسه ۵۹ تا ۶۶ ساله را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ۱۲ هفته تمرین پیلاتس باعث تغییر در ترکیب بدن این افراد نشده است، اما قدرت بدنی شرکت‌کنندگان به طور قابل توجهی در قسمت‌های شکمی، فوقانی و اندام تحتانی (پایین ران) افزایش یافته است. محققان گمان می‌کنند بعلت عدم تغییر در رژیم غذایی افراد مورد بررسی، وضعیت بدنی آن‌ها تغییری نکرده است.

همچنین تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ نشان داد پیلاتس ممکن است برای کنترل و بهبود کمردرد مزمن و توانبخشی‌ دیگرآسیب‌‌ها موثر باشد. اما توصیه می‌کنیم اگر آسیب دیدگی یا درد دارید. بدون مشورت و دستور پزشک تمرین پیلاتس را انجام ندهید.

تمرینات پیلاتس چقدر کالری می سوزاند؟

میزان کالری سوزی با ورزش پیلاتس بستگی به وزن فعلی، نوع کلاس پیلاتس (مَت، ریفورمر….) و سطح دشواری تمرین‌ها دارد. برای کسی که حدود ۶۸ کیلوگرم وزن است، در یک کلاس ۵۰ دقیقه‌ای پیلاتس درسطح مبتدی حدود ۱۷۵ کالری را می‌سوزاند، اما در یک کلاس ۵۰ دقیقه‌ای در سطح پیشرفته حدود ۲۵۴ کالری را می‌سوزاند. در کلاس‌های ریفورمر پیلاتس یا هر نوع پیلاتس که در آن ضربان قلب را افزایش دهد، کالری بیشتری خواهید سوزاند.

کالری‌هاچگونه بر کاهش وزن موثر است؟

برای از دست دادن نیم کیلوگرم وزن، باید حدود ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. اگر هدف شما این است که وزن کم کنید، می‌توانید پیلاتس را با ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری ترکیب کنید. همچنین بر روی خوردن یک رژیم غذایی سالم با پروتئین کم چرب، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تمرکز کنید.

هر چند وقت یکبار باید پیلاتس تمرین کنید؟

اگر شما تازه این ورزش را شروع کرده‌اید، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته تمرین کنید تا همه مزایا را تجربه کنید. همچنین می‌توانید پس از مقداری پیشرفت، در کلاس‌های پیلاتس پیشرفته‌تر مانند کلاس‌های ریفورمر و کلاس‌های ترکیبی مانند پیلوکسینگ (پیلاتس و بوکس) یا یوگا و پیلاتس شرکت کنید. در این کلاس‌ها به دلیل درگیر شدن تمام عضله‌های بدن کالری بیشتری را در مقیاس با پیلاتس معمولی می‌سوزانید.

اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، شرکت در این کلاس‌های ترکیبی چند روز در هفته بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. همچنین می‌توانید به صورت متناوب به کلاس‌های پیلاتس و کلاس‌های قدرتی (باوزنه) و ورزش‌های هوازی بروید.

can-practicing-pilates-help-you-lose-weight

اثر پیلاتس و لاغری چیست؟

اثر پیلاتس به معنی تمرین پیلاتس و استمرار درآن است که باعث بهبود حالت بدنی، حجم عضلانی و قوی شدن هسته(عضلات میانی) بدن می‌شود و به راحتی وزن کم می‌کنید. به خاطر این که اگر عضله اضافه کنید یا حجمش را افزایش دهید، حتی اگر وزن هم نکرده باشید خوش ‌اندام‌تر به نظر می‌رسید (عضله که حجم کمتری دارد جای چربی را می‌گیرد اما از آنجا که عضله سنگین‌تر است ترازو تغییر وزن را نشان نمی‌دهد.)

نکاتی برای کاهش وزن

ورزش برای کاهش وزن مهم است اما تمرکز روی رژیم غذایی نیز به همین اندازه اهمیت دارد. وعده‌ها و میان وعده‌های به همراه پروتئین، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل بخورید. با یک متخصص یا مشاور تغذیه صحبت کنید تا رژیمی بر اساس اهداف خود دریافت کنید. فراموش نکنید که کاهش وزن به هیچ وجه نیاز به محدود کردن کالری‌ها ندارد، بنابراین در برنامه غذایی روزانه خود پایین تر از ۱۲۰۰ کالری نداشته باشید.

نتیجه‌گیری

 پیلاتس یک ورزش ملایم و تاثیرگذار است و با قدرت بخشیدن به عضلات می‌تواند ناحیه آسیب دیده، درد کمر و سایر آسیب‌ها را درمان کند. اگر هدف‌تان لاغر شدن و رسیدن به اندام ایده‌آل است، پیلاتس را وارد برنامه زندگی خود کنید. زمانی بهترین نتیجه را از پیلاتس دریافت خواهید کرد که رژیم غذایی سالمی هم داشته باشید. همیشه پیش از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.