تأثیر کلاژن بر پوست، عضلات و افزایش قدرت بدنی

137

به احتمال زیاد در مورد کلاژن و فواید مصرف آن توسط متخصصین سلامت، کارشناسان زیبایی و دوستان خود مطالبی را شنیده‌اید. کلاژن واژه جدیدی در گفتگوی همه افراد است و اکنون در اکثر مواد از جمله کرم‌ها و لوازم آرایشی، پودرها و قرص‌ها استفاده می‌شود.کلاژن برای سلامت بدن ضروری است.

کلاژن ضد پیری پوست نیست، اما می‌تواند به سلامت پوست و استخوانها کمک کند.

به عنوان پروتئین فراوان در بدن، کلاژن در عضلات، پوست، خون، استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌ها موجود است. کلاژن یک ساختار است که:

  • خاصیت الاستیسیته پوست را بهبود می‌بخشد.
  • از استخوان‌ها، عضلات و اندامها محافظت می‌کند.
  • ساختار را برای مفاصل و تاندون‌ها فراهم می‌کند.
  • به عضله‌سازی کمک می‌کند.

خبر خوب این است که کلاژن پروتئین فراوان در بدن انسان است و بدن به طور منظم کلاژن را تولید می‌کند. اما، تولید کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد. کم شدن مقدار این پروتئین در بدن می‌تواند باعث چروک، ایجاد خطوط ظریف، خشکی و سفت شدن پوست شده که در نتیجه پوست خاصیت الاستیسیته خود را از دست می‌دهد.

به یاد داشته باشید هیچ معجون جادویی وجود ندارد که مانع پیر شدن پوست شود. با این حال، مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل‌های کلاژن می‌تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود ظاهر پوست در کمتر از چهار هفته و کاهش چین و چروک در طی هشت هفته گردد.

کلاژن نقش مهمی در سلامت مفصل دارد مانند تاثیری که روی پوست می‌گذارد. مطالعات نشان داده است که مصرف کلاژن به طور مرتب می‌تواند علائم پوکی استخوان را بهبود بخشد و به کاهش ورم ملتحمه و آرامش ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند.

عواملی که به غیر از بالا رفتن سن می‌توانند تولید کلاژن را به حالت تعلیق درآورند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • رژیم غذایی نامناسب

 برخی از شرایط سلامت بدن نیز ممکن است ذخیره سازی کلاژن بدن را کاهش دهد. در نتیجه بدون این بلوک ساختمانی مهم، ممکن است پوست شروع به چروک شدن کرده یا حتی درد در ناحیه مفاصل را تجربه کنید.

۵ مزیت کلاژن

۱-کاهش درد مفاصل

همانطور که غضروف‌ها ضعیف شده و با افزایش سن مقدار آنها کاهش می‌یابد، ممکن است سفتی در مفاصل را احساس کنید. بالا بردن مصرف کلاژن می‌تواند به کاهش درد مفاصل و کاهش نشانه‌های آرتریت کمک کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت، شرکت کنندگان یک مکمل کلاژن که از گردن مرغ بود را به مدت ۹۰ روز مصرف کردند. نتایج نشان داد که علائم استئوآرتریت به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت.

۲- جوانسازی پوست

یکی از شناخته شده ترین مزایای کلاژن، توانایی آن در ارتقاء پوست درخشان و پر جنب و جوش است. این پروتئین ضروری پوست را تقویت کرده و باعث جوان‌سازی و سالم‌تر شدن پوست می‌گردد.

اما همان طور که سن بالاتر می‌رود و تولید کلاژن کاهش می‌یابد، خطوط ظریف، شکنندگی و خشکی پوست می‌تواند رخ دهد.

 اگر مصرف کلاژن را با مکمل افزایش دهید چه اتفاقی می افتد؟

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۴ به طور تصادفی ۴۶ زن ۳۵ تا ۵۵ ساله را انتخاب کرد که مکمل کلاژن مصرف کردند. زنانی که کلاژن را دریافت کردند، در عرض چهار هفته در میزان الاستیسیته پوست بهبودی را مشاهده کردند.

همچنین یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۴ با همان مکمل انجام شدکه پس از هشت هفته، چروک‌های پوستی را به طور قابل توجهی کاهش داد.

۳- کمک به عضله‌سازی و چربی‌سوزی

کلاژن جزء اصلی عضله است، بنابراین نباید تعجب کرد که می‌تواند تاثیر بزرگی در ایجاد توده عضلانی داشته باشد. علاوه بر این، کلاژن شامل اسید آمینه گلیسین بوده که در سنتز کراتین موثر است و می‌تواند سوخت مورد نیاز برای عضلات را در طی تمرینات فراهم کند.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی کلاژن را به حالت معمول تمرین اضافه می‌کنید؟

تحقیقات زیادی در زمینه کلاژن و ورزش انجام نشده است، اما مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ در مورد ترشحات بافت مشاهده شده در مکمل‌های کلاژن بر روی ۵۳ نفر از مردان مسن که بافت عضلانی را در اثر افزایش سن از دست داده بودند انجام گردید که نتیجه این مطالعه نشان داد پس از ۱۲ هفته، کسانی که مکمل‌های کلاژن را همراه با انجام تمرینات مقاومتی دریافت کردند، افزایش وزن و قدرت عضلانی در این افراد مشاهده گردید.

۴-کمک به کاهش سلولیت

علاوه بر حفظ پوست سالم و درخشان، کلاژن همچنین ممکن است به بهبود ظاهر سلولیت کمک کند. سلولیت زمانی ایجاد می‌گردد که لایه ای از چربی زیر پوست، در مقابل بافت همبند باشد و باعث ایجاد ظاهر ملایم یا یکنواخت در پوست می‌شود.

به یاد داشته باشید، سلولیت فوق العاده شایع است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از زنان سلولیت دارند. این یک بخش طبیعی پیری پوست است که باعث نگرانی نیست.

یکی از مطالعات در سال ۲۰۱۵ توسط تولید کنندگان پشتیبانی شده بود تا ببیند کدام نوع کلاژن برای سلولیت کار می‌کند. تولیدکنندگان به طور تصادفی ۱۰۵ زن را در سن ۲۴ تا ۵۰ سال انتخاب کردند که به مدت ۶ ماه پپتید کلاژن را به آنها دادند. افرادی در این گروه بودند که بهبود قابل توجهی در بافت پوست وسلولیت در آنها مشاهده گردید.

۵- بهبود سلامت گوارشی

کلاژن در بافت همبند روده است و می‌تواند به حمایت و تقویت پوشش محافظ دستگاه گوارش کمک کند. این موضوع بسیار مهم است زیرا تغییرات در عملکرد روده که به عنوان سندرم روده تحریک پذیر شناخته شده است می‌تواند باعث التهاب روده گردد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ که بر روی ۱۷۰ فرد مبتلا به بیماری التهاب روده صورت گرفته است نشان داد که این افراد احتمالا سطح پایین کلاژن را در سرم خون دارند.

بنابراین نظریه فعلی این است که با افزایش مصرف کلاژن می‌توانید به بافت‌هایی که به دستگاه گوارش متصل است کمک کنید و باعث سلامت روده شوید. با این حال، تحقیقات فعلی در مورد اثرات مستقیم مکمل کلاژن بر روی سیستم گوارش محدود شده است.

افزودن کلاژن به رژیم غذایی

در این نوشته چند راه ساده برای کلاژن مصرفی بیان می‌گردد:

۱- عصاره استخوان

براث استخوان نه تنها یک منبع عالی از کلاژن است، بلکه خوشمزه و راحت است که می‌توان با افزودن آن به سوپ، دانه‌های کامل مثل برنج و کینوآ، رژیم غذایی خود را کامل کنید.

شما به راحتی می توانید عصاره استخوان را در شکل پودری آن در خانه ذخیره کنید.

۲- پودر کلاژن

کلاژن اساسا شکل کلاژن پخته شده است و پودر کلاژن می‌تواند یک راه سریع و راحت برای افزایش مصرف کلاژن باشد. می‌توان آن را به هر مایع، از جمله سوپ، خورش‌ها و گوشت مخلوط کرد. همچنین می‌توانید آن را به یک فنجان قهوه اضافه کنید.

۳- پپتیدهای کلاژن

یکی از ساده‌ترین و موثر‌ترین راه‌های مصرف کلاژن، پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده در شکل پودری است.

پپتیدهای کلاژن یکی دیگر از گزینه‌های آسان برای دریافت این پروتئین مهم است.  بیشتر مارک‌ها پپتیدهای کلاژن هیدرولیز را به فروش می‌رسانند، بدین معنا که اسید آمینه در کلاژن شکسته شده است تا به راحتی در بدن هضم و جذب شوند.

پودر کلاژن همچنین می‌تواند به کوکی‌ها، نوشیدنی‌های گرم و یا پخته شده اضافه گردد.

مصرف مکمل‌های کلاژن

این که آیا مکمل‌های کلاژن اضافی را مصرف می‌کنید یا خیر، به رضایت، شرایط و شیوه زندگی فردی شما بستگی دارد. تحقیقات به نظر می‌رسد مکمل‌های کلاژن برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری آرتریت مناسب می‌باشد، اما برای یک فرد سالم با رژیم غذایی متعادل ممکن است هیچ مزیتی نداشته باشد.

همچنین مقدار زیادی از روش‌های طبیعی برای دریافت دوز روزانه این ماده غذایی فوق العاده وجود دارد. اگر می‌خواهید به طور طبیعی از کلاژن استفاده کنید، یک رژیم حاوی مقادیر پروتئینی محصولات حیوانی را بخورید. کلاژن در گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ موجود است.

پودر کلاژن می‌تواند به هر دو نوشیدنی گرم و سرد اضافه شود.

دستور تهیه اسموتی پروتئینی کلاژن

مواد لازم:

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر کلاژن وانیلی
  • ۱ عددموز کوچک
  • ۱فنجان شیر بادام شیرین نشده
  • ۱قاشق غذاخوری کره بادام
  • نصف فنجان ماست یونانی
  • ۴ تکه یخ

تمام ترکیبات را با سرعت بالا در مخلوط کن مخلوط کرده تا مخلوط پروتئینی صاف و خنک تهیه گردد.

بعد از مصرف ۱/۲ تا ۱ قاشق غذاخوری پودر کلاژن در روز نتایج آن را در طی چهار الی شش هفته خواهید دید.

منبع healthline healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.