۵ چربی سوز طبیعی و اثر بخش

86

چربی سوزها سهم زیادی از مکمل‌های چالش برانگیز در بازار را دارند. آن‌ها به عنوان مکمل‌های غذایی توصیف می‌شوند که می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش داده، میزان جذب چربی را کاهش دهند یا به بدن کمک کنند تا چربی بیشتری برای سوخت بدن بسوزانند.

تولید کنندگان مکمل‌های چربی سوز، آن‌ها را به عنوان راه حل‌های معجزه آسای کاهش وزن معرفی می‌کنند. درحالی‌که، چربی سوزها اغلب بی‌اثر هستند و حتی ممکن است به بدن آسیب هم برسانند.

در این نوشته به معرفی ۵ مکمل طبیعی، ایمن و اثر بخش می‌پردازیم که با رعایت یک رژیم غذایی سالم به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند. با بی‌مَستر همراه باشید.

۱- کافئین

کافئین ماده‌ای است که معمولا در قهوه، چای سبز و نوشابه‌های انرژی زا یافت می‌شود. همچنین یک عنصر موثر در مکمل‌های چربی سوزی تجاری است. مصرف کافئین می‌تواند به افزایش سوخت و ساز و کاهش چربی بدن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین به افزایش میزان متابولیسم بدن تا حدود ۱۶ درصد، افزایش اکسیداسیون چربی و تولید انرژی بیشتر در عرض یک تا دو ساعت کمک ‌نماید. به این معنی که مکمل کافئین بدن را مجبور می‌کند تا چربی بیشتری را به انرژی تبدیل کند. با این حال، به نظر می‌رسد که این اثر در افراد لاغر قوی‌تر از افراد چاق است.

توصیه می‌شود به منظور اثر بخشی بیشتر، مکمل کافئین به صورت متناوب مصرف نشود، زیرا مکمل کافئین باعث مقاومت بدن شده و اثرات آن کاهش می‌یابد. برای به دست آوردن مزایای کافئین، نیازی به مصرف مکمل نیست. چند فنجان قهوه بخورید که یک منبع عالی از کافئین است و فواید سلامتی بسیاری دارد.

۲- عصاره چای سبز

عصاره چای سبز شکل متمرکز چای سبز است. تمام مزایای چای سبز را در یک پودر مناسب یا کپسول مناسب فراهم می‌کند. عصاره چای سبز سرشار از کافئین و اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که هر دو ترکیباتی هستند که به افزایش اکسیداسیون چربی‌ها، تولید انرژی ،افزایش متابولیسم و کاهش چربی بدن کمک می‌کنند.

به علاوه این دو ترکیب مکمل یکدیگر هستند تا چربی را از طریق فرآیند ترموژنز (thermogenesis) بسوزاند. به عبارت ساده، ترموژنز فرآیندی است که در آن بدن کالری را برای تولید گرما می‌سوزاند.

برای مثال، تجزیه و تحلیل شش مطالعه نشان داد که میزان چربی سوزی افرادی که ترکیبی از عصاره چای سبز و کافئین استفاده کردند ۱۶ درصد نسبت به افرادی که دارونما (پلاسبو) مصرف کردند، بیشتر بود.

در یک مطالعه دیگر، دانشمندان اثرات مصرف یک دارونما، کافئین و ترکیبی از عصاره چای سبز و کافئین را در رابطه با چربی سوزی مورد مقایسه قرار دادند. نتایج نشان داد مصرف ترکیبی از چای سبز و کافئین در هر روز ۶۵ کالری انرژی بیشتر از مصرف کافئین و ۸۰ کالری  انرژی بیشتر از مصرف دارونما می‌سوزاند.

اگر می‌خواهید از مزایای عصاره چای سبز استفاده کنید، سعی کنید ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم بصورت روزانه مصرف کنید. مزایای این مقدار مصرف، معادل نوشیدن ۳ الی ۵ فنجان چای سبز در روز می‌باشد.

۳- پودر پروتئین

پروتئین برای سوزاندن چربی بسیار مهم است. دریافت مقدار بالای پروتئین می‌تواند با افزایش متابولیسم و محدود کردن اشتها، چربی زیادی را در بدن بسوزاند. همچنین به حفظ توده عضلانی بدن کمک می‌کند.

پروتئین با افزایش سطح هورمون‌هایی نظیر GLP-1 ، CCK ، PYY و کاهش سطح هورمون گرلین به کنترل اشتها کمک می‌نماید. شاید باورتان نشود که دریافت پروتئین به طور باورنکردنی در فرآیند چربی سوزی نیز ضروری است. مطالعه روی ۶۰ فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که میزان چربی سوزی در افرادیکه رژیم غذایی پُر پروتئین داشتند دو برابر افرادی بود که مقدار پروتئین رژیم شان عادی بود.

مکمل‌های پودر پروتئین، یک راه مناسب برای افزایش مصرف پروتئین بدن هستند. برای افزایش دریافت پروتئین در برنامه غذایی خود می توانید ۲-۱ پیمانه از مکمل‌های پروتئینی به برنامه غذایی‌تان اضافه نمایید.

مکمل‌های پودر پروتئین، گزینه‌هایی مانند پودر پروتئین آب پنیر،کازئین، سویا، تخم مرغ و پروتئین کتان می‌باشد. اما مهم است که یک مکمل پروتئینی را انتخاب کنید، که میزان قند و مواد افزودنی آن کم باشد به خصوص اگر می‌خواهید وزن کم کنید.

۴- فیبر محلول

دو نوع فیبر به نام فیبرمحلول و فیبر غیرمحلول وجود دارد.

فیبر محلول، آب را در دستگاه گوارش بدن جذب می‌کند و یک ژل لزج مانند (چسبناک) ماده را تشکیل می‌دهد. جالب است که مطالعات نشان داده‌اند که فیبر محلول می‌تواند به شما کمک کند چربی را با مهار کردن اشتها بسوزاند.

فیبر محلول می‌تواند به افزایش سطح هورمون‌های پُرکننده مانندPYY و GLP-1 کمک کند. همچنین میزان سطح هورمون گرلین(هورمون گرسنگی) را کاهش دهد. علاوه بر این، فیبر محلول باعث کم کردن مقدار تحویل مواد مغذی به روده می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن زمان بیشتری را برای هضم و جذب مواد مغذی می‌گیرد، که می‌تواند احساس سیری بیشتری در بدن ایجاد کند.

فیبر محلول ممکن است به سوزاندن چربی از طریق کاهش کالری که از مواد غذایی جذب می کند، کمک کند.

در یک مطالعه، ۱۷ نفر با رژیم‌های غذایی با مقادیر مختلف فیبر و چربی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتیجه نشان داد  افرادی که بیشترین فیبر را مصرف می‌کنند، کمترین میزان کالری و چربی را از رژیم خود دریافت می‌کنند.

شما می‌توانید تمام فیبر محلول مورد نیاز را از خوراکی‌هایی مانند لوبیا، نخود فرنگی، جو،حبوبات، میوه،ها،کتان و …. دریافت کنید، اگر مانند بسیاری از مردم فیبر محلول کافی را  بصورت طبیعی از برنامه غذایی دریافت نمی‌کنید، می‌توانید مکمل‌های فیبر محلول مانند گلوکومنان یا پیسیلیوم (psyllium) را مصرف کنید.

Yohimbine -5 (یوهمبین)

یوهمبین نوعی ترکیب است که از پوسته درخت Pausinystalia yohimbe استخراج می‌شود و با افزایش اکسیداسیون چربی به کاهش وزن کمک می‌نماید. یوهمبین با مسدود کردن گیرنده‌ای به نام آدرنرژیک آلفا ۲ تجزیه چربی‌ها و استفاده از آنها به عنوان منبع انرژی را افزایش می‌دهد.

مطالعه بر روی ۲۰ فوتبالیست نشان داد مصرف ۱۰ میلی گرم یوهمبین دو بار در روز باعث کاهش ۲/۲ درصد از توده چربی بدنشان شده است.

همچنین برخی از مطالعات حیوانی نشان داده است که یوهمبین به کنترل اشتها نیز کمک می‌کند. شایان ذکر است که این ترکیب با داروهای کاهنده فشار خون و داروهای ضد افسردگی تداخل دارد و نباید به صورت هم‌زمان استفاده شود.

خطرات و محدودیت های مکمل های چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز به فراوانی در دسترس هستند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. متأسفانه موارد متعددی از مکمل‌های چربی سوز وجود دارد که از بازار خارج می‌شوند، زیرا آن‌ها با مواد مضر آلوده شده‌اند.

علاوه بر این موارد متعددی وجود دارد که مکمل‌های آلوده دارای عوارض جانبی خطرناک مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، تشنج و حتی مرگ بوده است.

به یاد داشته باشید که یک مکمل نمی‌تواند جایگزین رژیم سالم  غذایی و ورزش منظم شود. آن‌ها به سادگی موجب می‌شوند تا از داشتن ورزش و برنامه غذایی سالم دور شوید.

سخن پایانی

در پایان این که، هیچ قرص جادویی برای حل مشکلات وزن وجود ندارد. با این حال، بسیاری از راه حل‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند در هنگام ترکیب با رژیم غذایی سالم و برنامه ورزش روتین ، چربی بیشتری بسوزانید .این مکمل‌ها شامل کافئین، عصاره چای سبز، مکمل های غذایی، مکمل های فیبر قابل حل و yohimbine هستند.

در بین این مکمل ها، عصاره چای سبز و کافئین به احتمال زیاد موثرترین روش برای کمک  به چربی سوزی می‌باشند.

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.