ریفُورمِر پیلاتس

146

یک جستجوی سریع درگوگل به شما می‌گوید که امروزه پیلاتس یک ورزش بسیار محبوب است. مردم در سراسر جهان از این ورزش برای تقویت بدن، انعطاف پذیری، تحرک و تناسب اندام استفاده می‌کنند. اما کلمه پیلاتس یک اصطلاح انحصاری نیست. انواع مختلفی از پیلاتس وجود دارند که دارای رویکرد و اثربخشی متفاوت می‌باشند.

ورزش پیلاتس بر روی یک مَت (تشک) روی زمین یا با استفاده از انواع تجهیزات ورزشی، انجام می‌شود.

جوزف پیلاتیس در ابتدا نحوه انجام حرکات خود را بر روی زمین و با تشک بدون استفاده از تجهیزات تدریس کرد. تمرینات پیلاتس با مَت (تشک) به شدت بر تقویت هسته بدن (عضلات میانی) تمرکز می‌کنند.

تجهیزات ورزشی پیلاتس به طور معمول از قرقره‌ها و مقاومت در برابر وزن بدن بر روی دستگاه استفاده می‌کنند. هیچ‌ یک از وسایل در پیلاتس به اندازه ریفُورمِر (reformer) مشهور نیستند و این امر دلیل خوبی هم دارد. وقتی برای اولین بار ریفورمر را می‌بینید، تاثیر خوبی روی ذهن‌تان گذاشته و زمانی‌ که برای اولین بار آن‌ ‌را مورد استفاده قرار می‌دهید، حتی تاثیر شگفت ‌انگیزتری روی بدنتان خواهد گذاشت.

زمانی که وارد یک کلاس پیلاتس شوید احتمالاً ریفُورمِر، یکی از اولین انتخاب‌هایی هستند که پیشنهاد می‌شود. ریفورمرهای قابل حمل نیز معمولاً یکی از انواع وسایل خانگی محبوب در پیلاتس هستند. چه چیزی باعث می‌شود تا یک وسیله ورزشی تا این حد خاص باشد؟ در این نوشته ابتدا، بیان می‌کنیم که یک ریفُورمِر (اصلاح‌کننده) چیست و چگونه کار می‌کند، سپس مزایای آن رو بدن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ریفُورمِر پیلاتس چیست؟

ریفُورمِر (اصلاح‌کننده) توسط بنیان‌گذار پیلاتس جوزف پیلاتس  اختراع شد. این وسیله یک چارچوب تختخواب شکل با صفحه‌ای صاف روی آن است که به آن «کالسکه» می‌گویند، که در داخل چارچوب، روی چرخ‌هایی به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند. کالسکه به وسیله فنرهایی به یکی از انتهاهای ریفُورمِر متصل شده است. با استفاده از این فنرها می‌توان مقادیر مختلف مقاومت در زمان را کشیده و هل دادن کالسکه در چارچوب انتخاب کرد. کالسکه دارای بخش‌هایی است که روی شانه‌ها قرار گرفته و از لیز خوردن فرد استفاده‌کننده از انتهای ریفُورمِر در زمان فشار دادن یا کشیدن کالسکه جلوگیری می‌کند.

در انتهای فنر ریفُورمِر، یک میله قابل تنظیم به نام «پایه» وجود دارد. فرد می‌تواند از دست یا پا برای استفاده از پایه و حرکت دادن کالسکه استفاده کند. ریفُورمِر همچنین دارای بندهای بلند همراه با دسته‌هایی روی آن‌ها است که به انتهای فوقانی چارچوب متصل شده‌اند. می‌توان با استفاده از پاها و یا دست‌ها آن‌ها را کشید تا کالسکه حرکت کند. وزن بدن و مقاومت فنرها چیزی است که منجر می‌شوند حرکت دادن کالسکه کم و بیش دشوار باشد.

یک ریفُورمِر چگونه مورد استفاده قرار میگیرد؟

انواع مختلفی از تمرین‌ها، به منظور بهبود استقامت، قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل روی ریفُورمِر انجام می‌شوند. اکثر تمرین‌های ریفُورمِر در پیلاتس باید با استفاده از هل دادن یا کشیدن کالسکه یا نگه داشتن آن به صورت ثابت در طول تمرین و مقابله با کشش فنرها انجام شوند. یکی از بهترین چیزها در رابطه با ریفُورمِر تنوع آن است. تمرین‌ها را می‌توان به صورت درازکش، نشسته، ایستاده، در حال کشش بندها، هل دادن پایه، قرار گرفتن روی پایه، قرار گرفتن پدها روی شانه، با تجهیزات اضافی، معکوس، از کنار و روش‌های متفاوتی انجام داد. به بیان دیگر، ریفُورمِر می‌تواند بخش‌های زیادی از بدن را تمرین داده و پویایی بدن را به روش‌های مختلفی و تنها با یک دستگاه نسبتاً ساده تمرین دهد.

تمرینات بسیار زیادی برای ریفُورمِر وجود دارند، شامل مواردی که برای افراد مبتدی بوده و مواردی که حتی پیشرفته‌ترین افراد را به چالش می‌کشند. به عنوان مثال، تمرینات ریفُورمِر پیلاتس برای مبتدیان و افراد نیمه حرفه‌ای وجود دارند.

مزایا

ریفُورمِر تمامی مزایای پیلاتس مانند مقاومت کلی، انعطاف‌پذیری، هماهنگی و تعادل را شامل می‌شود. این موارد، به نوبه خود، منجر به بهبود مواردی در زندگی روزمره  مانند حالت بهتر بدن، حرکات ظریف‌تر و کارآمدتر می‌شوند و برای بسیاری از افراد، دردهای مرتبط با عدم تعادل فیزیکی مانند دردکمر و نواحی پشت را بهبود خواهد بخشید.

عضله‌های اصلی درگیر در پیلاتس، یعنی عضله‌های میانی بدن برای ساخت قدرت بدن بسیار مهم هستند. شکم صاف، کمر نیرومند، باسن خوش فرم، و ران‌های زیبا همگی از مزایای این ورزش هستند. دیگر تجهیزات پیلاتس و تشک‌های تمرین نیز دارای این مزایا هستند، اما ریفُورمِر، محیط تمرینی متنوع و منحصر به فردی را ایجاد می‌کند.

ریفُورمِر به اندازه کافی بزرگ است که حرکت در دامنه حرکتی کامل را امکان‌پذیر کند، که این امر برای به وجود آوردن انعطاف‌پذیری در کنار قدرت بسیار مهم است. این وسیله می‌تواند انعطافی که می‌خواهید در بدن ایجاد کنید را به وجود آورده و بدن را برای حفظ آن انعطاف‌پذیری تمرین می‌دهد. فشار دادن و کشیدن با پاها  یا دست‌ها برخلاف مقاومت فنرها، کالسکه و وزن بدن به طور کلی منجر به افزایش قدرت می‌شود. این تمرین میزان کافی از مقاومت و حرکتی را فراهم کرده که استخوان‌ها را تقویت می‌کند و یک ویژگی ویژه دارد و آن انقباضات عضلانی برون از مرکز است. این مورد زمانی است که یک عضله در هنگام مقاومت در برابر فشار کشیده می‌شود.

بی‌ثباتی کالسکه در حال حرکت، همراه با مجموعه فنرهایی که دارای سطوح متفاوتی از مقاومت هستند انواع مختلفی از چالش‌ها را در زمینه پایداری به وجود آورده و با تقویت عضلات مرکزی بدن منجر به بهبود تعادل می‌شود. به عنوان مثال، قرار گرفتن مقدار کمتری از بدن روی کالسکه یکی از روش‌هایی است که منجر به سخت‌تر شدن تمرینات پیلاتس می‌شود. این بدان معنا است که فرد باید از وزن بیشتری حمایت کرده و وسیله باید حتی به میزان بیشتری از سوی عضلات مرکزی کنترل شود. در مقابل، هنگامی که فنرهای شُل‌تری مورد استفاده قرار گیرند، برخی از تمرینات برای عضلات مرکزی چالش برانگیزتر شده و این عضلات باید بیشتر جهت کنترل و پایدارسازی تلاش کنند. هر چه عضلات مرکزی قوی‌تر باشند، تعادل، حالت بدن، و سلامت کلی بهتر می‌شود.

تمرین کردن با اصلاح‌کننده برای همه افراد، با هر میزان آمادگی بدنی امکان‌پذیر است. بی‌دلیل نیست که اسم این وسیله، ریفُورمِر به معنی اصلاحکننده کلی است.

چگونه تمرینات ریفُورمِر پیلاتس را بیاموزیم

بهترین روش برای آموختن کار با ریفُورمِر پیلاتس از طریق کلاس یا آموزش خصوصی است. هنگامی که برخی از تمرینات را آموختید، سپس خرید ریفُورمِر پیلاتس خانگی منطقی خواهد بود.

منبع verywellfit

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.