پروتئین وی یا آب پنیر چیست؟

1,662

 اگر برای تناسب اندام ورزش می‌کنید، علاوه بر ورزش‌های استقامتی، می‌بایست ورزش‌های هوازی را نیز در برنامه خود قرار دهید و یا حداقل در کنار ورزش‌های استقامتی پیاده‌روی نیز داشته باشید.

علاوه بر ورزش، تغذیه مناسب، خصوصاً مصرف به اندازه پروتئین نیز برای رسیدن به تناسب اندام اهمیت ویژه‌ای دارد. مصرف به اندازه پروتئین علاوه بر افزایش قدرت عضلانی بدن به بازسازی و ریکاوری عضلات نیز کمک می‌کند.

یکی از روش‌های سریع و آسان برای افزایش مصرف پروتئین، خصوصاً برای افراد پرمشغله، استفاده از مخلوط پروتئینی است که با پودر آب پنیر ساخته شده است و ضروری است که برای استفاده از پودر پروتئین، اشکال مختلف آن و کاربرد هر کدام از آن‌ها را بدانید. بنابراین در این نوشته قصد داریم توضیحاتی در خصوص پودر‌های پروتئین ارایه نماییم.

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر چیست؟

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر ترکیبی از پروتئین‌های جدا شده از آب پنیر است، همان بخش مایع شیر که در طول تولید پنیر جدا می‌شود.

 شیر حاوی دو نوع پروتئین اصلی است که ۸۰ درصد آن را کازئین و ۲۰ درصد آن را پروتئین وی یا آب پنیر تشکیل می‌دهد. در زمان تولید پنیر، چربی شیر منعقد می‌شود و آب پنیر از آن به عنوان یک محصول جانبی جدا می‌گردد.

اگر ظرف ماست را باز کنید مایع شناوری را روی آن مشاهده می‌کنید. این مایع همان آب پنیر است. پنیر‌‌سازان قبل از اینکه ارزش تجاری این مایع را کشف کنند، این مایع را دور می‌ر‌یختند.

این مایع پس از جدا شدن در هنگام تولید پنیر، طی مراحل مختلفی به پودر پروتئین آب پنیر تبدیل شده و قابل مصرف می‌شود.

پروتئین آب پنیر به تنهایی طعم خوبی ندارد، به همین دلیل است که معمولاً آن‌ را طعم‌دار می‌کنند که در این بین طعم‌های شکلاتی، وانیلی و توت فرنگی محبوبیت بیشتری دارند.

در هنگام مصرف این پودر‌ها مواد تشکیل دهنده مندرج در بسته بندی‌ها را بخوانید، زیرا در تولید بعضی از این پودر‌ها ممکن است از مواد افزودنی ناسالم مانند شکر استفاده شود.

پودر وی مناسب برای ورزشکاران

پودر وی، به دلیل در دسترس بودن و اثر بخش بودن، یکی از محبوب‌ترین محصولات تغذیه ورزشی در جهان است. برای علاقه‌مندان به ورزش به خصوص رشته بدنسازی و همچنین افرادی که نیاز به از دست دادن وزن دارند و یا به سادگی پروتئین را به رژیم غذایی خود نمی‌توانند اضافه کنند بسیار مفید است.

پروتئین‌های آب پنیر طعم‌دار خوشمزه هستند. بنابراین می‌توان از این پودرها در تهیه انواع اسموتی‌های ورزشی استفاده کرد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید در حین مصرف پروتئین وی مراقب باشند، حتی برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. آب پنیر بعد از مصرف به سرعت هضم شده و جذب دستگاه گوارش می‌شود به طوری که وارد جریان خون شده و سپس به عضلات می‌رسد.

مکمل‌های پروتئین وی یا آب پنیر می‌توانند در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن مؤثر باشند.

پروتئین‌ها ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل می‌دهند. پروتئین‌ها در ساختار تاندون‌ها، پوست، هورمون‌ها، آنزیم‌ها، انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروتئین‌ها از آمینو اسیدها تشکیل شده‌اند که همانند یک رشته دانه با هم در ارتباط هستند. برخی از اسیدهای آمینه توسط سلول‌های بدن تولید می‌شوند، در حالی که برخی دیگر را باید با خوردن مواد غذایی تأمین نمود که به آن‌ها اسید آمینه‌های ضروری گفته می‌شود.

همه ۹ اسید آمینه ضروری در پروتئین آب پنیر یافت می‌شود. مقدار اسید آمینه لوسین و سیستئین در پروتئین آب پنیر بالا می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که لوسین سبب بهبود فرآیند رشد عضله و حفظ عضلات در دوران رژیم است. همچنین سیستئین می‌تواند به افزایش سطح گلوتاتیون کمک کند. گلوتاتیون از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های غیر آنزیمی سلول است که باعث جمع آوری مستقیم رادیکال‌های آزاد می‌شود.

چرا بدن به پروتئین وی یا آب پنیر نیاز دارد؟

مقدار مصرف پروتئین، به وزن شما، شدت و مقدار تمرین بستگی دارد. پودر پروتئین یک راه سریع و آسان برای افزایش مصرف روزانه پروتئین است، به ویژه پس از تمرینات ورزشی، هنگامی که ممکن است تمایل به طبخ و خوردن یک وعده غذایی کامل نداشته باشید.

بهترین راه دریافت پروتئین روزانه، مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی است، زیرا از طریق این مواد غذایی می‌توانید علاوه بر دریافت پروتئین، ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و سایر مواد مغذی حیاتی بدن را تأمین کنید.

اشکال مختلف پروتئین وی یا آب پنیر چیست؟ 

پروتئین آب پنیر به چهار فرم کنسانتره، ایزوله، هیدرولیز و بومی (اصلی) تقسیم‌بندی می‌شود. همه آن‌ها منبع غنی از آمینو اسیدهای زنجیره‌ای (BCAAs) هستند که عناصر حیاتی در ریکاوری و تعمیر آسیب عضلات ناشی از تمرینات ورزشی است. آمینو اسید‌های زنجیره‌ای در حین تمرین انرژی تولید می‌کنند. همچنین منجر به توسعه سنتز پروتئین نیز می‌شوند.

۱-کنسانتره

معمولاً میزان چربی و کلسترول این نوع از پروتئین پایین‌تر از بقیه اشکال است و در مقایسه با سایر پروتئین‌های وی یا آب پنیر از کربوهیدارت بیشتری برخوردار است. وی کنسانتره ترکیبات فعال بیولوژیک داشته و ۳۰ تا ۹۰ وزن آن نیز از پروتئین تشکیل شده است.

۲-ایزوله

نوع فرآوری شده از پروتئین وی یا آب پنیر بوده که چربی و لاکتوز آن تا حدود زیادی حذف شده است و نود درصد از وزن آن را پروتئین خالص تشکیل می‌دهد. مزه شیر در آن تا حدودی احساس می‌شود. همچنین حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب افزایش سلامتی نیز می‌شود.

۳-هیدرولیز

نوعی از پروتئین وی یا آب پنیر بوده که پیش هضم شده و به طور جزئی نیز هیدرولیز شده است. هدف از تولید این نوع پروتئین، هضم و جذب سریعتر آن در بدن است. به این معنی است که آب در طی فرآیند تولید به آن اضافه می‌شود تا ترکیبات تشکیل دهنده آن را تجزیه کند و هضم آن برای بدن آسان شود. معمولاً قیمت این پروتئین خیلی بیشتر از سایر پروتئین‌ها بوده و حساسیت آلرژیک کمتری نیز در افراد حساس ایجاد می‌کند.

۴-بومی(اصلی)

پروتئین بومی خالص‌ترین شکل از پروتئین وی یا آب پنیر است که مستقیماً از شیر (نه از ته مانده فرآیند پنیرسازی) استخراج می‌شود. این نوع پروتئین در دو نوع کنسانتره و ایزوله عرضه می‌شود. در این نوع پروتئین، چربی و لاکتوز و ترکیبات زیستی بسیار کم است و محتوای پروتئینی آن از نظر وزن معمولاً ۹۵ درصد یا بیشتر است.

بهترین نوع پروتئین وی (آب پنیر)

به نظر می‌رسد کنسانتره پروتئین آب پنیر بهترین گزینه است. هم به دلیل قیمت پایین و هم بیشترین مواد مغذی مفید را که به طور طبیعی در آب پنیر یافت می‌شود را دارا می‌باشد. بسیاری از مردم نیز این طعم را ترجیح می‌دهند، که احتمالاً به دلیل لاکتوز و چربی آن است.

اگر مشکلی برای تحمل کنسانتره دارید یا سعی در تأکید بر مصرف پروتئینی دارید که کربوهیدرات و چربی کمتری داشته باشد، پروتئین آب پنیر ایزوله یا حتی فرم هیدرولیز می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

تأثیر مکمل‌های وی یا آب پنیر بر افزایش قدرت عضلانی

بهترین استفاده از مکمل‌های وی یا آب پنیر به منظور افزایش قدرت و توده عضلانی است.

مکمل وی یا آب پنیر چگونه باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شوند؟

  • تشکیل بلوک‌های ساختمانی: این مکمل با تأمین پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه که به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای رشد عضلات هستند باعث رشد عضلانی می‌شود.
  • آزاد سازی هورمون‌ها: این مکمل باعث آزاد‌شدن هورمون‌های آنابولیک شده که در نهایت می‌توانند باعث افزایش رشد عضلات شود.
  • تأثیر لوسین: مقدار اسید آمینه لوسین در این مکمل بسیار بالا بوده که سبب تحریک سنتز پروتئین در سطح مولکولی و ژنتیکی می‌شود.
  • جذب سریع: مکمل وی یا آب پنیر سریع جذب بدن می‌شود. بنابراین مصرف آن بعد از تمرینات ورزشی می‌تواند سبب افزایش قدرت و توده عضلانی شود.

همچنین در نظر داشته باشید اگر رژیم غذایی شما در حال حاضر فاقد پروتئین باشد، بعید است که مکمل پروتئین وی یا آب پنیر تأثیر قابل توجهی روی بدن شما داشته باشد. بنابراین مصرف این مکمل در کنار منابع پروتئینی دیگر پیشنهاد می‌شود.

مقدار مصرف پروتئین وی یا آب پنیر

دوز توصیه شده معمولاً ۱ تا ۲ بار در روز ( در مجموع حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم) است که معمولاً بهتر است بعد از تمرین مصرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار برای ریکاوری آسیب‌های ایجاد شده از طریق تمرینات ورزشی و شروع سنتز پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود از دستورالعمل روی بسته‌بندی پیروی کنید.

مصرف زیاد پروتئین وی یا آب پنیر باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا کبدی حتماً قبل از مصرف این مکمل با پزشک مشورت کنند.

مصرف بیش از حد این مکمل می‌تواند مسائل گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال ایجاد کند.

به طور کلی، پروتئین آب پنیر دارای مشخصات ایمنی بالایی است و اکثر مردم می‌توانند بدون مشکل آن را مصرف کنند. همچنین این مکمل بدن را در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند.

زمان مصرف پروتئین وی یا آب پنیر

با رعایت زمان صحیح مصرف، این پروتئین به طور خاص در افزایش رشد عضلانی بسیار مؤثر است. سنتز پروتئین عضله معمولاً در دوره زمانی پس از تمرین به حداکثر خود می‌رسد و در همین زمان عضلات به ریکاوری بیشتری نیاز دارند. بنابراین بهترین زمان برای مصرف این پروتئین بلافاصله پس از تمرین خواهد بود.

زمان دیگری که برای مصرف این پروتئین بسیار مناسب است، در وعده صبحانه است. برای مثال، یک قاشق غذاخوری از این پروتئین با عطر و طعم مورد علاقه خود، با یک عدد تخم مرغ و یک عدد موز را می‌توانید به عنوان وعده صبحانه میل کنید.

پروتئین وی یا آب پنیر باعث کاهش وزن می‌شود

یکی از فوایدی که پودرهای پروتئینی دارند این است که فرد مصرف کننده را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و باعث می‌شوند فرد کمتر ریزه‌خواری کند که در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود.

از طرفی مصرف این پروتئین باعث افزایش عضله‌سازی می‌شود و هر چقدر عضله‌سازی بیشتر شود، بدن برای سوخت‌رسانی به عضلات، چربی بیشتری را می‌سوزاند و در نتیجه سریع‌تر لاغر خواهد شد.

دیگر مزایای سلامتی ناشی از مصرف پروتئین وی یا آب پنیر

این پروتئین بیشتر از یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا است، زیرا حاوی مواد مغذی مفید دیگر نظیر لاکتوفرین، بتا-لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتبالومین و ایمونوگلوبولین‌ها می‌باشد.

این پروتئین علاوه بر افزایش حجم و قدرت عضلانی باعث کاهش فشار خون، قند خون و کاهش علائم استرس و افسردگی می‌شود. از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و باعث کاهش علایم هپاتیت می‌شود. تراکم استخوان را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در بیماران اچ آی وی می‌شود.

بسیاری از مزایای سلامتی فوق، به دلیل بالا بودن مقدار اسید آمینه سیستئین در این پروتئین است. سیستئین این کار را با افزایش سطح گلوتاتیون، ماده اصلی آنتی اکسیدانی در سلول‌های بدن انجام می‌دهد.

نکته پایانی

پروتئین وی یا آب پنیر یک راه فوق العاده سالم برای اضافه کردن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی است. هنگامی که بدن به افزایش عضله و کاهش چربی می‌رسد، پروتئین پادشاه مواد مغذی است. بنابراین این موضوع برای ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که کاهش چربی، افزایش حجم عضلات و افزایش قدرت عضلانی را در برنامه خود دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

منبع coachmag healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.