رژیم‌های سم زدایی

241

رژیم‌های سم زدایی، امروزه به یکی از محبوب‌ترین رژیم‌ها بین مردم تبدیل شده است. اساس این رژیم نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر است. این رژیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به منظور تمیز کردن خون و سموم مضر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه ما همواره در معرض مواد شیمیایی موجود در بعضی مواد غذایی، هوایی که تنفس می‌کنیم و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و خانگی مصرفی هستیم که این مواد شیمیایی علاوه بر اثرات بالقوه نامطلوب باعث از بین بردن فرایند کاهش وزن در بدن نیز می‌شوند. در این شرایط رژیم صحیح سم زدایی می‌تواند علاوه بر کمک به حذف غذاهایی که موجب افزایش وزن می‌شوند، به سلامتی کبد، حذف سموم اضافی از بدن و سلامت کلی بدن کمک کند.

به‌کارگیری این رژیم روشی برای جوان‌سازی و تجدید قوا بدن است که هرکسی می‌تواند از آن برای پاکسازی بدن خود از سموم استفاده کند به عبارتی با این رژیم بدن اصطلاحاً از خواب زمستانی بیدار شده و در مسیر زندگی فعال‌تر و سالم‌تر قرار می‌گیرد.

انواع رژیم‌های سم‌زدایی

از آنجایی که رژیم‌های سم زدایی انواع مختلفی دارند، بنابراین خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز در این رژیم به نوع آن بستگی دارد. از انواع این رژیم‌ها می‌توان به روزه گرفتن و یا نوشیدن آب یا مایعات اشاره کرد.

رژیم‌های سم زدایی از لحاظ شدت و مدت زمان نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اما به طور معمول رژیم‌های کوتاه مدتی هستند و چیزی نیست که در بلند مدت بتوان از آن استفاده کرد. حتی در برخی مطالعات از آن به عنوان رژیم خطرناک نام برده‌اند.

در این نوشته قصد داریم نکاتی درخصوص جزییات رژیم‌های سم زدایی و فواید و عوارض احتمالی آن‌ها ارایه دهیم، پس با ما همراه باشید.

رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم‌های سم زدایی نوعی تغییر کوتاه مدت در برنامه غذایی با هدف حذف سموم (toxins) از بدن می‌باشد.

این رژیم‌ها شامل یک دوره روزه گرفتن و سپس یک رژیم غذایی کم کالری از میوه‌ها، سبزیجات و آب می‌باشد که گاهی اوقات این رژیم‌ها شامل گیاهان دارویی، چای، مکمل‌ها و پاک کننده‌های روده هستند.

اثرات رژیم سم زدایی بر بدن عبارتند از:

  • استراحت دستگاه‌های بدن
  • تحریک کبد برای آزاد کردن سموم
  • افزایش حذف سموم بدن از طریق مدفوع، ادرار و عرق
  • بهبود گردش خون
  • ارایه مواد غذایی سالم به بدن

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، این رژیم‌ها به بهبود مشکلات مربوط به سلامتی از جمله چاقی، مشکلات هاضمه و گوارشی، تورم، آلرژی، نفخ وخستگی مزمن کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهند، بسیاری از مواد شیمیایی که روزانه از طریق غذا، آب و هوا وارد بدن می‌شوند، می‌توانند درسلول‌های چربی بدن ذخیره شوند. این مواد شیمیایی یا همان سموم، عبارتند از: آفت کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌های موجود در مواد غذایی و مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی، پاک کننده‌های خانگی، مواد شوینده، فلزات سنگین، آلودگی‌ها، مواد مخدر و سیگار هستند که رژیم‌های سم زدایی به منظور دفع این سموم توصیه می‌شوند.

روش‌های رایج برای سم زدایی

برای سم زدایی می‌توان از روش‌های متعددی از جمله روزه گرفتن و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی استفاده نمود.

اکثر روش‌های سم زدایی شامل حداقل یکی از موارد زیر است:

  • روزه گرفتن به مدت ۱ تا ۳ روز؛
  • نوشیدن آب میوه و سبزی تازه، اسموتی‌ها، آب و چای؛
  • نوشیدن فقط مایعات خاص، مانند آب شور و آب لیمو؛
  • حذف غذاهایی که دارای فلزات سنگین، آلاینده‌ها و آلرژن‌ها هستند؛
  • مصرف مکمل‌ها یاگیاهان‌ دارویی؛
  • حذف غذاهای آلرژی زا و مصرف مجدد و آهسته؛
  • استفاده از ملین‌ها، پاک کردن روده؛
  • ورزش‌های منظم؛
  • حذف کامل الکل، قهوه،سیگار و شکر تصفیه شده.

رژیم های سم زدایی کدام سموم بدن را از بین می‌برد؟

فرآیند سم زدایی درکبد شروع می‌شود. علی رغم پیچید‌گی‌های این فرآیند، کبد این کار را در دو مرحله انجام می‌دهد. ابتدا مواد سمی را به متابولیت‌های بسیار واکنش پذیر تبدیل می‌کند و سپس این سموم را دفع می‌کند. کلیه‌ها، ریه‌ها و حتی روده هم در سم زدایی ایفای نقش می‌کنند. علاوه بر این، بدن قادر است از طریق مدفوع، ادرار و عرق نیز سم زدایی کند.کبد مواد سمی را به موادی بی‌ضرر تبدیل می‌کند و سپس باعث آزادسازی آن‌ها از بدن می‌شود.

با این وجود، چند ماده شیمیایی وجود دارند که ممکن است به راحتی توسط این فرآیندها حذف نشوند، از جمله آلاینده‌های آلی پایدار (persistent organic pollutants  یا  POPs)، فتالات (phthalates)، بیس فنول (BPA) و فلزات سنگین. این مواد در بافت‌های چربی یا خون تجمیع می‌شوند و می‌توانند مدت بسیار زیادی، حتی سال‌ها در بدن باقی بمانند.

رژیم‌های سم زدایی چقدر موثر هستند؟

بعضی افراد در طول و بعد از رژیم‌های سم زدایی احساس تمرکز و انرژی بیشتری دارند. با این حال، یک دلیل ساده برای این احساس خوشایند، حذف مواد غذایی فرآوری شده، الکل و سایر مواد ناسالم از رژیم غذایی می‌باشد. همچنین در این رژیم‌ها می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافت کنید که قبل از آن در بدن به اندازه کافی وجود نداشته‌اند. البته بسیاری از افراد نیز در طول دوره سم زدایی احساس خستگی و ناخوشی می‌کنند.

اثرات رژیم سم زدایی در کاهش وزن

برخی افراد ممکن است با رعایت رژیم سم زدایی به سرعت وزن خود را از دست بدهند، به نظر می‌رسد این اثر به دلیل از دست دادن مایعات و کربوهیدرات‌ها به جای چربی باشد. بنابراین هنگامی که این افراد از مرحله سم‌زدایی و پاکسازی خارج می‌شوند، وزن از دست رفته مجدداً به بدن آن‌ها بر می‌گردد.

اگر یک رژیم سم زدایی حاوی محدودیت شدید در میزان کالری باشد، مطمئناً باعث کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیسم خواهد شد، اما به نظر نمی‌رسد در بلند بتواند به کاهش وزن کمک کند.

بهتر است بدانید تاکنون مطالعات بسیار کمی در مورد رابطه رژیم‌های سم زدایی با کاهش وزن صورت گرفته است.

رابطه رژیم های سم زدایی و روزه گرفتن‌های کوتاه مدت با استرس

تعدادی از رژیم‌های سم زدایی ممکن است اثرات مشابهی با روزه گرفتن کوتاه مدت یا روزه گرفتن متناوب داشته باشند.

مطالعات انجام شده بر روی زنان نشان می‌دهد، کاهش مصرف کالری در یک دوره ۴۸ ساعته و یک دوره ۳ هفته‌ای باعث افزایش سطح هورمون استرس می‌شود.

در عین حال، رژیم‌های سخت و شکننده‌ای که شامل مقاومت در برابر وسوسه‌ها بوده و با احساس گرسنگی شدید نیز همراه است، می‌تواند تجربه‌ای استرس زا باشد و باعث افزایش استرس شود.

از طرفی، روزه گرفتن کوتاه مدت، ممکن است با‌عث بهبود نشانه‌های برخی از بیماری‌ها مانند لپتین و حساسیت به انسولین شود، با این حال، این اثرات برای همه افراد یکسان نخواهد بود.

عوارض جانبی رژیم سم زدایی

قبل از شروع رژیم سم زدایی، مهم است که از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع باشیم. این رژیم‌ها روی هر فرد و هر بدنی اثرات متفاوتی دارند. زیرا این رژیم باعث آزادسازی سموم در بدن می‌شود، بنابراین طبیعی است که عوارضی هم داشته باشد که در ادامه به برخی از علل اثرات منفی رژیم سم زدایی اشاره می‌شود.

۱-محدودیت شدید در مصرف کالری

هدف برخی از رژیم‌های سم زدایی، روزه گرفتن یا ایجاد محدودیت شدید در کالری دریافتی است. که این رژیم‌ها در کوتاه مدت می‌توانند منجر به خستگی، عصبانیت و مشکلات تنفسی شوند. ولی در بلند مدت می‌توانند منجر به کمبود انرژی، ویتامین و مواد معدنی و همچنین عدم تعادل الکترولیت در بدن و حتی مرگ شوند.

علاوه بر روزه گرفتن، بعضی از روش‌های پاکسازی که گاهی اوقات در رژیم‌های سم زدایی توصیه می‌شوند، ممکن است باعث کمبود آب بدن، گرفتگی، نفخ، تهوع و استفراغ شوند.

۲-مصرف بیش از اندازه (Overdosing)

مصرف بیش از حد مکمل‌ها، ملین‌ها، دیورتیک‌ها و حتی آب در برخی از رژیم‌های سم زدایی ممکن است، باعث بروز مشکلاتی در سلامتی شود. به دلیل خلاهای نظارتی و قانونی در صنعت مکمل‌های سم زدایی، ممکن است تولید بعضی از این محصولات هیچ گونه اساس علمی نداشته باشند.

۳-ریسک برای گروه‌هایی از افراد جامعه

افراد خاص نباید بدون مشورت با پزشک، اقدام به رعایت رژیم‌های سم زدایی یا خصوصاً رژیم‌های محدود کننده کالری کنند.

افراد خاص شامل کودکان، نوجوانان، افراد مسن، افراد مضطرب، زنان باردار یا شیرده و افرادی که مشکلات قند خون دارند مانند دیابت هستند.

نکته پایانی

واقعیت این است که رژیم غذایی متعادل بهترین نوع رژیم سم زدایی است. از آنجایی که رعایت رژیم‌های سم‌ زدایی باعث افزایش مصرف آب، میوه و سبزیجات و همچنین کاهش مصرف الکل می‌شوند، بنابراین برای حذف غذاهای ناسالم و مصرف غذاهای سالم بسیار مؤثر هستند و مزایای آن‌ها ممکن است هیچ ارتباطی با دفع سموم از بدن نداشته باشد.

تغذیه خوب و غنی از مواد مغذی ضروری، به ایجاد یک سیستم سم زدایی در بدن کمک می‌کند. زیرا بدن طوری طراحی شده است که می‌تواند سموم را بدون کمک اضافی دفع کند. بنابراین به جای استفاده از رژیم‌های سم زدایی پیشنهاد می‌شود به صورت هوشمندانه با داشتن تغذیه سالم و بهبود سبک زندگی خود به بدن اجازه سم زدایی بدهید.

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.