آیا رژیم غذایی تخم‌ مرغ موثر است؟

138

رژیم تخم‌مرغ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات، کم کالری اما با پروتئین بالا ‌می‌باشد.

رژیم تخم مرغ علاوه بر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت عضله به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. همانطورکه از نام این رژیم پیداست، تخم‌مرغ بخش اصلی این رژیم را تشکیل می‌دهد. مابقی غذاهای این رژیم از منابع دیگر پروتئین‌ها هستند. در برخی از نمونه‌های دیگر این رژیم، تخم مرغ تنها ماده غذایی است که شما می‌توانید مصرف کنید‌ یا به عبارتی تنها از تخم مرغ‌ در این رژیم استفاده شده است.

این نوشته به این موضوع می‌پردازد که آیا این رژیم غذایی مناسب است و آیا شرایط لازم را برای امتحان کردن دارد؟

the egg diet plan:is it effective?

رژیم غذایی تخم‌مرغ

رژیم تخم‌مرغ انواع مختلفی دارد، اما در همه نمونه‌های  آن شما فقط ‌می‌توانید آب یا مایعات بدون کالری مصرف کنید. غذاهایی با کربوهیدرات بالا و قندهای طبیعی مانند بسیاری از میوه‌ها و انواع نان‌، پاستا و برنج از این رژیم غذایی حذف می‌شوند. مدت زمان رعایت این رژیم معمولاً ۱۴روز ‌می‌باشد.

در این رژیم شما باید سه وعده غذایی در شبانه روز بخورید، در طول روز هیچ نوع تنقلاتی به جز آب یا  نوشیدنی‌های بدون کالری ‌نباید مصرف کنید.

در اکثر نمونه‌های رژیم تخم‌مرغ، شما روزتان را با خوردن تخم‌مرغ شروع ‌می‌کنید و در طول روز نیز می‌توانید مقداری مواد غذایی که حاوی پروتئین کم چرب و سبزی‌های کم کربوهیدرات باشد مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی پروتئین کم چرب مانند: تخم مرغ، گوشت مرغ، بوقلمون و ماهی می باشد که باید به صورت آب‌پز مصرف شود:

میوه‌ها و سبزی‌هایی که ‌می‌توان در این رژیم مصرف کرد عبارتند از: گریپ فروت، مارچوبه، قارچ، کلم بروکلی، کدو سبز، اسفناج

مقدار دقیق کالری دریافتی که در رژیم تخم‌مرغ توصیه ‌می‌شود، با توجه به جنسیت، قد و سطح فعالیت افراد متفاوت است. در این رژیم مصرف تخم‌مرغ به صورت بخار پز، آب پز و املت مجاز است اما باید بدون کره یا روغن آماده شود.

نمونه‌های اصلی رژیم تخم‌مرغ

  • رژیم سنتی

the egg diet plan:is it effective?

در رژیم سنتی تخم‌مرغ، استفاده از دیگر منابع پروتئین مجاز است. این نوع رژیم، محبوب‌ترین نمونه بوده و شبیه به رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین می‌باشد.

در این رژیم مصرف پروتئین‌های گیاهی و سبزی‌های کم کربوهیدرات مثل کلم پیچ، کلم بروکلی و اسفناج مجاز می‌باشد. مصرف میوه‌ها در این رژیم معمولا به ۱ یا ۲ عدد در روز محدود ‌می‌شود. کربوهیدرات‌هایی مثل پاستا، نان و برنج نیز باید در این رژیم حذف شوند.

یک نمونه از رژیم غذایی تخم‌مرغ به صورت زیر ‌می‌باشد:

صبحانه: دو عدد تخم‌مرغ آب‌پز و مقداری از یک نوع سبزی کم کربوهیدرات مانند اسفناج و قارچ

ناهار: نصف سینه مرغ به همراه کلم بروکلی

شام: تخم‌مرغ (آب‌‌پز یا بخار‌پز)  یا ماهی به همراه سالاد

  • رژیم تخم‌مرغ وگریپ فروت‌:

the egg diet plan:is it effective?

این رژیم به گونه‌ای است که می‌توان از منابع پروتئین کم چرب وکم کربوهیدرات به همراه نیمی ‌از گریپ فروت در هر وعده غذایی استفاده کرد.

نمونه ای رژیم تخم‌مرغ و گریپ فروت به صورت زیر ‌می‌باشد‌:

صبحانه: دو عدد تخم‌مرغ آب‌پز به همراه  نصف گریپ فروت

ناهار: پروتئین کم‌چرب مثل نصف سینه مرغ به همراه اسفناج و نصف گریپ فروت

شام: پروتئین کم چرب مانند ماهی یا تخم‌مرغ به همراه نصف گریپ فروت

رژیم افراطی تخم‌مرغ

در این رژیم، برای هر وعده غذایی فقط خوردن تخم‌مرغ و آب مجاز است و رعایت این رژیم برای اکثر مردم دشوار است. یکی از عوارض مهم این رژیم، کمبود انرژی است که ناشی ازکاهش مصرف کربوهیدرات‌ها می‌باشد.

به همین دلیل در زمان رعایت این رژیم ورزش کردن بسیار دشوار ‌می‌باشد. خوردن یک نوع ماده غذایی در مدت چند روز، راه مطمئن  و اصولی برای کاهش وزن نیست. این نوع رژیم غذایی معمولاً توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به کمبود ویتامین در بدن شود.

آیا رژیم تخم‌مرغ موثر است؟

پس از معرفی چند نمونه از رژیم‌های تخم‌مرغ، می‌توانیم در مورد اینکه این رژیم جهت کاهش وزن موثر است یا نه نتیجه گیری نماییم.

نوشته‌های منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نشان می‌دهد، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث داشتن احساس سیری، میل کمتر به غذا و کاهش وزن ‌می‌شود. بنابراین برای از دست دادن وزن در کوتاه مدت ممکن است مؤثر باشد.

تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین ۱۲B، ویتامین D و آهن است. اگرچه تخم‌مرغ حاوی مواد مغذی ضروری است و ممکن است باعث کاهش وزن شود، اما این رژیم بهترین روش برای کاهش وزن نیست.

حتی اگر فردی پس رعایت این رژیم موفق به کاهش وزن شود، بعید است بتواند چنین رژیم سختی را در طولانی مدت حفظ کند، به همین دلیل ممکن است وزنی را که از دست داده به‌راحتی دوباره بدست آورد.

آیا رژیم تخم‌مرغ برای سلامتی مضر نیست ؟

حال باید مطمئن شویم مصرف روزانه و طولانی مدت تخم‌مرغ برای سلامتی مضر نباشد.

تخم‌مرغ ‌می تواند یک منبع پروتئین سالم باشد به شرطی که مصرف آن در حد متوسط باشد. تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد. طبق آخرین آمار وزرات کشاورزی ایالات متحده، یک تخم‌مرغ بزرگ در حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول دارد که تمام آن در زرده می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف تخم‌مرغ در مقادیر زیاد ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های خاص را افزایش دهد.

همچنین تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ انجام شده است که نشان می‌دهد خوردن بیش از ۶ عدد تخم‌مرغ در هفته، خطر نارسایی قلبی را ۳۰ درصد در مردان افزایش می‌دهد. همان مطالعه نشان داد که زنان و مردانی که در هفته ۶ عدد تخم‌مرغ یا کم تر ‌مصرف می‌کنند خطر حمله قلبی، سکته هموراژیک ( سکته هموراژیک پارگی رگ‌های خونی در مغز است ) یا نارسایی قلبی را نداشتند. خوردن تخم‌مرغ تنها ممکن است عملکرد گوارشی را مختل و منجر به یبوست شود.

تخم‌مرغ حاوی فیبر نیست، بنابراین باید به همراه غذاهایی مصرف شود که حاوی مقادیر فراوانی فیبر باشند.

رژیم‌های پروتئینی کم چرب و کم کربوهیدرات ممکن است عوارض ناخواسته‌ای مانند خستگی، سردرد و حالت تهوع‌، بوی بد دهان و گرفتگی عضله‌ها را به همراه داشته باشند.

نتیجه‌گیری:

رژیم تخم‌مرغ ‌می‌تواند یک رژیم غذایی مناسب باشد. اما نباید تنها غذایی باشد که در طول روز و در طولانی مدت مصرف ‌‌شود.

حرف آخر این است که روش‌های مناسب‌تری از رژیم تخم‌مرغ برای کاهش وزن‌، از رژیم غذایی وجود دارند. ایجاد تغییرات پایدار، مانند کاهش غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف گوشت و لبنیات و خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه و ورزش ‌می‌تواند به کاهش وزن و حفظ سلامت در طول زمان کمک کنند.

منبع medicalnewstoday healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.